brand logo Arbo





Michael Bouwens, bouwens&

‘Alles voor de wow-factor'

Bouwens& is gespecialiseerd in hospitality- en beveiligingsdiensten en wil bij elke opdrachtgever de ‘wow’-factor brengen. Dat gaat volgens oprichter Michael Bouwens alleen met maatwerk, goed luisteren en de beste mensen in huis halen. “Wij werken met een one size fits one-concept. We leggen elke dag de lat een stukje hoger.” 

Lees verder



De coronacrisis geeft een extra dimensie aan hospitalitydienstverleners, zegt Bouwens. “Geleidelijk gaan kantoren weer open. Bedrijven werken bijvoorbeeld met shifts en dat gaat heel gefaseerd. Onze mensen werken aan de voorkant van een organisatie en hadden altijd al een belangrijke functie, want zij zorgen voor de eerste indruk die mensen van een bedrijf hebben. Dat is in deze tijd niet alleen nog belangrijker, maar er is bovendien een nieuwe dimensie: mensen willen een veilig en vertrouwd gevoel hebben in de omgeving waar zij werken en vergaderen.”

 

Dat gevoel geef je niet door met opgeheven vinger bij de entree te gaan staan. Bouwens: “Wij communiceren de instructies van de opdrachtgever, maar leggen ze niet op. Het is onze opdracht om mensen op een attente maar duidelijke manier duidelijk te maken wat de regels zijn en hoe zij daar op een prettige manier gehoor aan kunnen geven.” De professionals van bouwens& krijgen een grotere rol bij de toegangscontrole: “Wie mag wel en niet naar binnen en wanneer wel en niet? De capaciteit van het kantoor moet worden afgestemd op het aantal mensen dat naar binnen mag. We dragen bij aan een vertrouwde en veilige manier om naar kantoor te gaan.”

‘We willen altijd de vinger aan de pols houden.
Elke opdrachtgever heeft bij ons een persoonlijke manager’

Geen kunstje, maar een kunst

Bouwens& werkt niet met standaardoplossingen. “Bij ons is alles maatwerk. Dat begint al in de voorbereiding. We kijken goed naar de cultuur en identiteit van de opdrachtgever en daar stemmen we de werving en selectie van medewerkers op af. Wij verdiepen ons in het DNA van de opdrachtgever. Onze kandidaten spreken wij eerst en we nemen een gedragstest af. Die laat op een objectieve manier zien of een kandidaat echt past bij een bepaalde functie. We kunnen dan zien of het gedrag een kunstje is of een kunst. Als het een kunstje is, kijken mensen erdoorheen. Is het een kunst, dan is het natuurlijk gedrag van mensen dat ze elke dag laten zien. Dan ben je in staat om opdrachtgevers de wow-factor te bieden.” Ook het inwerken van mensen gebeurt op maat bij elke opdrachtgever. “Onze mensen zijn niet te herkennen als bouwens&-medewerkers. Wij willen altijd het gevoel geven dat ze het verlengstuk zijn van de opdrachtgever.”

Asito_468

Michael Bouwens: “Het gaat er niet om wat je zelf wilt, maar om de wens van de klant. Luister daarnaar. Alleen dan kun je je ervaring en expertise optimaal aanwenden.”

One size fits one   

Bouwens& besteedt veel aandacht aan het in huis halen van de beste mensen. “Dat is een arbeidsintensieve en unieke procedure. Onze mensen voelen zich verantwoordelijk voor hun opdrachtgever alsof het hun eigen bedrijf is. Wij hebben een one size fits one-benadering en leggen elke dag de lat net wat hoger. Daardoor kunnen we een unieke gastbeleving creëren: een aangename, persoonlijke ontvangst en een veilige omgeving. Het maakt niet uit of dat bij een advocatenkantoor is of in een ziekenhuis.”  

 

De specialisten van bouwens& voelen zich thuis op iedere plek waar klantcontact is. “Van de receptie, de begeleiding naar de afspraak, het meeting center en de interne servicedesk tot de telefonie. Op al die plaatsen in een gebouw voelen onze mensen zich thuis. Het zijn de beste mensen die je kunt krijgen in ons vakgebied en die willen een dynamische baan. Ze zitten niet passsief achter een balie, maar begeleiden bezoekers naar een afspraak, zorgen voor koffie of thee en staan na afloop van een afspraak weer klaar voor begeleiding naar de uitgang.”

Geen leverancier, maar partner

Het is erg belangrijk dat partijen elkaar goed kennen voordat ze een samenwerking aangaan, benadrukt Bouwens. “We willen altijd de vinger aan de pols houden. Elke opdrachtgever heeft bij ons een persoonlijke manager. In het zeldzame geval dat we eerder hadden kunnen inspelen op veranderingen bij de klant, dan zijn we daar eerlijk over en schakelen vervolgens snel. We willen niet als leverancier worden gezien, maar als partner. Onze klanten kiezen voor ons, maar wij ook voor hen. Dat laatste wordt nog weleens door opdrachtgevers vergeten, terwijl dat juist zo belangrijk is. Alleen dan ontstaat er een partnership.”  

 

“Dit is people’s business”, zegt Bouwens. “Daarin kun je elke dag te maken krijgen met onverwachte situaties en veranderingen. Daar moet wederzijds begrip voor zijn. Het vraagt om aanpassingsvermogen. Voor beide partijen geldt: voordat je met elkaar in gesprek gaat, verdiep je in de ander. Als je elkaar echt leert kennen, kun je weloverwogen voor elkaar kiezen.”  

 

De klanten van het eerste uur zijn er nog steeds. “Dus we ontwikkelen met elkaar mee. En na vele jaren van samenwerking blijven we scherp. We laten onze klant niet los. Dat heeft te maken met ons permanente streven naar perfectie. Het kan altijd beter, ook als je denkt dat je alles al hebt gedaan. Er zijn altijd kansen. We hoeven niet de grootste zijn, maar willen wel de beste zijn.”

 

Luisteren brengt begrip   

Wederzijds begrip is belangrijk, maar voor Bouwens is uiteindelijk de klantwens doorslaggevend: “Het allerbelangrijkste is luisteren. Het gaat er niet om wat je zelf wilt, maar om de wens van de klant. Luister daarnaar. Alleen dan kun je je ervaring en expertise optimaal aanwenden. Dan begrijp je beter waar de klant staat en waar hij naartoe wil.” Een samenwerking opstarten kost dan ook tijd. “Ik ben er voorstander van om met een zorgvuldige kennismaking te zorgen dat je elkaar begrijpt en weet wat het gezamenlijke doel is. Dan zit je niet meer tegenover elkaar, maar naast elkaar.”

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met bouwens&.  


Asito- logo

bouwensen.nl


Benieuwd naar de overige onderzoeksresultaten? Kik hier 

bouwens&

6/16
Loading ...