brand logo Arbo


John van Hoof, CSU

‘Alleen samen kun je het verschil maken’

De toegevoegde waarde van schoonmaakbedrijf CSU rust op twee pijlers, zegt bestuursvoorzitter John van Hoof: “We zijn specialist én partner.” Als je echt iets voor de klant wilt betekenen, moet je weten wat zijn doelen zijn, is zijn overtuiging. “Alleen dan kun je het verschil maken.”

Lees verder

Interview_349

CSU bestaat al 52 jaar en is inmiddels het grootste schoonmaakbedrijf van Nederland, maar volume zegt Van Hoof niet zo veel. “We willen vooral koploper zijn in de branche. En zonder kwaliteit groei je overigens niet ieder jaar.” Specialisatie is volgens hem een van de belangrijkste toegevoegde waarden die een facilitair dienstverlener kan bieden. “Als je dat goed doet, kun je het ook nog eens tegen een aantrekkelijke prijs bieden.”

 

Van reactief naar proactief

 In de samenwerking met de klant is strategie heel belangrijk. “Een ander woord voor strategie is kiezen en wij hebben er heel duidelijk voor gekozen om ons te specialiseren in schoonmaak”, zegt Van Hoof. “Dat geeft ons de mogelijkheid om ons te verdiepen in ons vak, maar ook in de klantbehoefte.” CSU heeft de laatste jaren een ontwikkeling doorgemaakt die de klantgerichtheid verder heeft versterkt, zegt Van Hoof. “We zijn van een reactieve naar een proactieve houding gegaan, waarbij de klantbeleving meer centraal is komen te staan: wat is de beleving van de gast en welke dienstverlening hoort daarbij? Daardoor zijn we branchegerichte oplossingen gaan maken. Wij zijn een partner en een klankbord van de klant.”

 

Schoonmaak en hospitality

Een andere factor van betekenis is hospitality. “Door de opkomst van het nieuwe werken is er behoefte ontstaan aan schoonmaak overdag: er zijn meer mensen, meer verkeer en veel flexibele werkplekken. Dan is aan het eind van de dag schoonmaken niet meer voldoende. En dan ontstaat er meer behoefte aan hospitality omdat de schoonmaker aanwezig is en onderdeel is van het team. Die kan dan andere taken doen, zoals de koffiebonen bijvullen of de toners van printers vervangen. Hospitality draagt enorm bij aan de beleving van de gebruiker van het pand.” 

 

‘We kunnen met sensoren zien wat het feitelijke gebruik is van een gebouw’

 

 

Transparant blijven

Als er iets misgaat, is het volgens Van Hoof belangrijk om een transparante en consistente lijn aan te houden. “Zorg dat je een goede governance hebt zodat mensen weten waar ze terecht kunnen. Als er dan problemen zijn, dan bied je genoeg mogelijkheden om het aan de kaak te stellen, zodat je het zelf kunt oppakken en corrigeren. Uiteindelijk wil je ervan leren. En je moet je reputatie als leverancier en werkgever hooghouden. Dat is een heilig goed. Als er iets speelt, ook al is het iets kleins, hoort daar zelfreflectie bij: had het anders gemoeten? Dan moet je je kwetsbaar opstellen. De manier waarop je daarmee omgaat, zegt veel over het bedrijf.”

 

Partnership in plaats van transactie

Voor Van Hoof is partnership de belangrijkste meerwaarde die een facilitair dienstverlener biedt. “Schoonmaak wordt nog weleens te veel als transactie gezien: het kantoor is zoveel vierkante meter en dat moet op die manier worden schoongemaakt. Dan heb je een heel beperkte invulling van de schoonmaaktaak. De andere kant is het vormen van een partnership met een klant waarbij je vraagt wat zijn doelen zijn en hoe hij het verschil maakt bij zijn klanten. Dan kun je toewerken naar hoe je daar als partner een bijdrage aan kan leveren.” Van Hoof geeft er een voorbeeld van: “We trainen nu schoonmakers met een VR-bril: zo kun je ze trainen in specifieke dingen die van belang zijn als ze werken in de omgeving van de klant. Bij de een kan hospitality belangrijk zijn, maar bij de ander is dat weer veiligheid.”

 

 

 

 

John van Hoof :

"Schoonmaak
wordt nog
weleens te veel als
transactie gezien.
Dan heb je een heel
beperkte invulling
van de schoonmaaktaak.”

Klant profiteert mee van innovatie

Als facilitair deskundige en innovator kan CSU meedenken over hoe een organisatie doelen kan bereiken. Technologische mogelijkheden helpen daarin. “We kunnen met sensoren zien wat het feitelijke gebruik is van een gebouw. Dan weet je hoeveel mensen waar zijn geweest en hoe lang. Daar kun je je schoonmaakprogramma heel nauwkeurig op afstemmen. Maar de klant heeft er ook baat bij. We hebben bijvoorbeeld comfortsensoren die alles meten rondom welzijn, zoals vochtgehalte en temperatuur. De klant krijgt dan een beeld van het binnenklimaat in het pand. Door die metingen weet je of het binnen de normen valt.”

 

Corona zet schoonmaak hoger op de agenda

Juist in deze coronacrisis kan een schoonmaakbedrijf zijn waarde tonen, zegt Van Hoof. “Nu de scholen en de horeca weer open zijn, is er veel meer aandacht voor hygiëne en aanraakpunten. Daarom hebben wij branchespecifieke heropstartplannen gemaakt met elementen als een hygiënekit en de hygiënehaak waarmee je liftknopjes kunt indrukken of deuren kunt openen. Zo kun je contactloos door een gebouw. Zo zijn we op dat punt een adviseur voor klanten en we zien ook nieuwe klanten op ons afkomen. Schoonmaak heeft een hogere prioriteit gekregen.”

 

Facilitaire Coalitie

CSU wil de komende jaren verder gaan op de ingeslagen weg. “Dat is een bijdrage leveren aan het optimaliseren van facility management door een excellente uitvoering van de dienstverlening in combinatie met een innovatieve aanpak. We willen blijven volgen wat er speelt en investeren in verdere ketensamenwerking. Dat doen we met de Facilitaire Coalitie: daarin zijn wij de coördinerende en verbindende partij tussen de facilitair dienstverleners. Wij gaan niet op de inkoopstoel zitten, maar als alle partijen gekozen zijn, zorgen wij voor de operationele afstemming. En daarmee ontzorgen we de klant enorm.”

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met CSU.

Soba - logo

www.csu.nl

Benieuwd naar de overige onderzoeksresultaten? Kik hier 

CSU

8/16
Loading ...