brand logo Arbo


Simon Huismans, FMXXL

‘Wij geven facilitair management een persoonlijk karakter’

Facilitair specialist FMXXL heeft als doelstelling facilitair management bieden met oog voor detail en een hart voor mensen. Het bedrijf wordt volgens directeur Simon Huismans vooral gewaardeerd om zijn betrokken professionals, no-nonsense-mentaliteit, klantgerichte aanpak en ondernemende karakter. “Alles wordt uit de kast gehaald om de dienstverlening richting klanten continu naar een hoger niveau te tillen. Elke dag een beetje beter.”

Lees verder

Interview_349

De lat ligt hoog bij FMXXL, zegt Huismans. “Maar we houden wel van een facilitaire uitdaging en dagen onze facility professionals ook graag uit om het beste uit onze dienstverlening te halen, uit zichzelf en voor onze klanten. Zo geven wij facilitair management een persoonlijk karakter. Van facility dienstverlening naar een facilitaire XXL-beleving. Dat is teamwork.”

 

Optimaal ontzorgen

FMXXL is door Huismans opgericht in 2012. Hij staat samen met Willemijn Bergsma aan het roer van het bedrijf, dat gevestigd is in Leeuwarden en Zwolle. De ambitie is om impact te maken en organisaties optimaal te ontzorgen bij uiteenlopende facilitaire vraagstukken. “Dat doen we met procesoptimalisatie, inkooptrajecten, verhuismanagement, interim-management, het opstellen van een huisvestingsplan of een plan voor ‘het nieuwe werken’. Niet in een klant-leverancierrelatie, maar als waardevolle partner.”

 

Klantrelatie bovenaan de agenda

Huismans: “De relatie met onze klanten staat bovenaan onze strategische agenda. Facilitair management is in onze ogen maatwerk en mensenwerk. Onze sterke punten zijn persoonlijke aandacht, slimme dingen bedenken en snelheid van handelen. Wij gaan vooral uit van onze eigen kracht. Dat zit in ons karakter. Onze aanpak heeft een duidelijke FMXXL-twist. De vraag of behoefte van de klant staat altijd centraal. Vanuit hier gaan we op zoek naar de beste match qua facilitair professional. Wie gaat bij deze uitdaging het beste resultaat neerzetten? Of wie past het beste bij de cultuur van of het team in de organisatie? We hebben eigen professionals in dienst, maar maken ook gebruik van de kracht van ons netwerk en een flexibele schil. Daardoor kunnen we altijd goed en snel schakelen. Binnen 24 uur kunnen we van een vraag naar een oplossing werken.”

 

De snelheid zit ook in de manier van werken binnen FMXXL, zegt Huismans. “Het gaat bij ons niet over veel schijven en we houden de lijnen praktisch en kort. Als directie zijn we ook betrokken bij de dagelijkse gang van zaken. We kunnen daardoor snel besluiten nemen.”

 

‘Het is en blijft maatwerk en mensenwerk, maar ook vooral een kwestie van duidelijke afspraken maken en communicatie’

 

 

Passende prijs en kwaliteit

Een passende prijs-kwaliteitverhouding is een belangrijke factor, maar ook bijna een voorwaarde voor een duurzame klantrelatie, zegt Huismans. “Wij denken liever aan de waarde en service die je klanten biedt. Als team gaan we voor 100% klanttevredenheid. Als je dat goed doet, dan maak je van een klant een ambassadeur en zullen ze je aanbevelen bij andere organisaties. Dat doen ze omdat ze tevreden zijn over de samenwerking en het resultaat, maar ook omdat ze een passende prijs betalen.”

 

Delen

FMXXL gelooft in delen om te vermenigvuldigen, zegt Huismans. “Zeker omdat wij oprecht gaan voor een duurzame klantrelatie, wordt dat enorm gewaardeerd. Natuurlijk zijn wij een commerciële organisatie en moeten we de commerciële motor draaiende houden. Aan de andere kant zijn we ook enorm van het delen. Van kennis, ervaring, netwerk of voorbeelden. Vraagt een klant om een voorbeelddocument, een advies of een tip voor een leverancier, dan delen we dat graag. Dat is een stukje service en één van de voordelen van een samenwerking met FMXXL.”

 

Op het gebied van klantenbinding is verrassen en waarderen nog altijd een belangrijke troef, volgens Huismans. “Verras je klanten op geijkte momenten zoals aan het einde van het jaar met een kerstgeschenk, maar ook juist spontaan. Deze kleine attenties worden gewaardeerd. We laten onze dankbaarheid zien en benadrukken de waarde van onze samenwerking. Hiernaast organiseren we ook af en toe aansprekende events of uitjes voor onze klantrelaties. Zo blijf je op de hoogte van wat er bij elkaar speelt en spreek je elkaar buiten het werkveld.”

 

 

 

 

 

 

Simon Huismans:

“De relatie met onze
klanten staat bovenaan
onze strategische agenda.”

Benut leermomenten

Niet alles kan altijd vlekkeloos gaan. Dat is niet erg, als je maar in gesprek blijft, tipt Huismans. “We zijn mensen, geen robots. Als je zaken bespreekbaar maakt, hou je de band met de klant. Wij noemen het dan ook geen fouten, maar leermomenten. Gelukkig zijn onze leermomenten beperkt, maar iedereen heeft wel een leermoment dat in het geheugen gegrift staat. Het is en blijft maatwerk en mensenwerk, maar ook vooral een kwestie van duidelijke afspraken maken en communicatie. En laten we daar nou net één van onze focuspunten hebben. Dat is niet altijd eenvoudig als je een leermoment hebt, maar het is wel het fundament voor een duurzame klantrelatie. Ik heb liever dat iemand een keuze durft te maken en later moet erkennen dat het misschien anders had gemoeten, dan dat iemand niets durft.”

 

Invulling vanuit menselijk perspectief

De waarde van FMXXL zit hem vooral in het invullen van kennis, kunde of capaciteit die ontbreekt. “Vanuit een menselijk perspectief. En dan vooral in het bieden van net dat beetje extra. Klanten huren ons in omdat ze het verschil willen maken of zich willen (blijven) focussen op hun core business. Denk bijvoorbeeld aan de verhuizing van een museum, het herijken van het inkooppakket van een ziekenhuis of het facilitair begeleiden van activiteitgericht werken. En soms is er ook gewoon behoefte aan iemand die op de spreekwoordelijke winkel past. Maar wij zijn er vooral om het beter te maken dan het tot nu toe was.”

 

Geen dikke rapporten

FMXXL hanteert het motto ‘wij doen wat we zeggen en zeggen wat we doen’. “Wij werken dan ook graag met mensen die een no-nonsensementaliteit hebben en die zich willen blijven ontwikkelen. We zijn niet van de dikke rapporten. We zijn tactisch en strategisch doeners, doorpakkers die zorgen voor snel en blijvend resultaat. We blijven zelf in ontwikkeling, houden van een uitdaging en leggen de lat hoog voor ons en voor onze professionals.”

 

Een van de projecten waar Huismans trots op is, is de organisatie van de verhuizing van het Fries Museum. “Daarmee waren 210.000 objecten gemoeid. Wij zijn goed in het regelen en regisseren van processen. Dat gaan we nu ook voor een ander museum doen. Een ander hoogtepunt was dat we bij Menzis de bouwkundige kant van de werkomgeving 2020 mochten begeleiden. We waren volledig verantwoordelijk voor de organisatie en het budget. Het is fantastisch als zo’n grote opdrachtgever je dat toevertrouwt.”

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FMXXL.

Soba - logo

www.fmxxl.nl

Benieuwd naar de overige onderzoeksresultaten? Kik hier 

FMXXL

12/16
Loading ...