brand logo Arbo


Pierre Guelen en Lucien Kamps, Planon Group

‘Klanten zijn vooral op zoek naar een innovatiepartner’

“Het coronavirus gaat een fundamentele invloed hebben op hoe wij op de lange termijn omgaan met gebouwen”, stelt Pierre Guelen. De CEO en oprichter van Planon Group is van mening dat het kantoor steeds meer een soort clubhuis wordt. “We gaan met z’n allen straks veel flexibeler werken, waarbij het kantoor een ontmoetingsplek wordt.”

Lees verder

Interview_349

Door de maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, werkt een groot aantal mensen vanuit huis. “Waar dat aanvankelijk de nodige weerstand opriep, accepteren we het inmiddels”, merkt salesdirecteur Nederland Lucien Kamps op. “Het levert een hoop voordelen op. Het scheelt reistijd en er blijft tijd over om bijvoorbeeld je kinderen ’s avonds naar de trainingen van de sport te brengen. Alleen vijf dagen per week thuiszitten, komt op een gegeven moment wel je neus uit.”

 

Guelen en Kamps sluiten echter uit dat iedereen straks weer als vanouds vanuit kantoor gaat werken. Guelen: “Mensen zullen flexibeler gaan werken. Meer vanuit huis en vanaf andere plekken. Dertig procent van de kantoorruimtes komt leeg te staan, schatten we in. Dat heeft een enorme invloed op de taak van de facilitaire dienst. Die taak wordt steeds moeilijker. Vroeger kon je één keer in de twee jaar een medewerker een bureau toewijzen en dat was het dan. Nu moet je per dag bepalen wat de behoefte is.”

 

Veertig use cases

Binnen anderhalve maand na de uitbraak van het coronavirus bracht Planon Group veertig use cases uit voor haar klanten. Guelen: “Wij hebben direct ingespeeld op het feit dat je een werkplek moet reserveren, of vooraf een gezondheidscheck moet doen bij bezoekers. Klanten kunnen deze use cases zelf implementeren, met behulp van onze configuratiehandleiding. Wij zijn de use cases verder aan het ontwikkelen en brengen iedere maand een nieuwe versie van onze software uit. Qua softwareontwikkeling zijn wij ook in staat om heel snel te reageren als er iets veranderd moeten worden ten behoeve van data.”

 

Veiligheid voor de eigen werknemers staat ook in deze tijd hoog in het vaandel en ook daar speelde het bedrijf uit Nijmegen snel op in. Kamps: “Wij hebben snel een app uitgerold waarmee medewerkers vanuit huis een kantoorplek konden reserveren. Waarbij er rekening wordt gehouden dat er niet te veel mensen tegelijkertijd op kantoor zijn. Een aantal weken geleden had een medewerker klachten - waarbij het leek op het coronavirus - en die had een vergadering gehad op kantoor. Via ons eigen Planon-systeem konden we met één druk op de knop zien met wie diegene die dag had samengewerkt. Iedereen heeft vervolgens een mail gekregen dat zij niet naar kantoor mochten komen, omdat we in afwachting waren of het corona was of niet. De uitslag was gelukkig negatief en we konden de medewerkers weer snel informeren dat ze weer welkom waren op kantoor.”

 

 

 

 

 

Pierre Guelen:

“In een snel veranderende
wereld zijn klanten vooral
op zoek zijn naar een
innovatiepartner.”


Van lokale speler tot marktleider

Guelen richtte Planon in 1982 op en heeft inmiddels eigen kantoren in Nederland, België, Canada, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Groot-Brittannië, India, Oostenrijk, Singapore, Hongkong en de Verenigde Staten. Guelen: “Van een lokale kleine speler zijn we uitgegroeid tot marktleider. Desondanks zijn wij nog steeds iedere dag bezig om het bedrijf verder te ontwikkelen. In de software- en IT-wereld kun je je successen nooit te lang vieren. De technologie verandert continu. Je moet zeer scherp in de markt zitten en identificeren wat je klanten willen. Het feit dat dat ons al 35 jaar lukt, geeft aan dat we het behoorlijk goed doen. De concurrenten die we 35 jaar tot 15 jaar geleden hadden zijn allemaal weg. Wij noemen onszelf the last man standing. Door jezelf te blijven kun je heel succesvol zijn.”

Innovatiepartner

Het feit dat het bedrijf in vastgoed- en facility managementsoftware fors inzet op innovatie, is volgens Guelen een reden dat ze zijn aangemerkt als Partner of Choice. “We hebben 180 programmeurs in dienst, waarvan de helft in Nederland en de helft in India. Iedere maand brengen wij een nieuwe versie van onze software uit. We merken dat in een snel veranderende wereld klanten vooral op zoek zijn naar een innovatiepartner. Wij zijn veel meer dan een softwareleverancier die een proces automatiseert.”

 

“Ik vind het ook heel belangrijk wat wij snel en flexibel kunnen schakelen. Als je iedere maand een goede update van je webapplicatie uitbrengt, zoals je ook gewend bent met de apps op je telefoon, kun je snel inspelen op de behoeftes van de klant. Klanten waarderen het als je snel met innovaties komt. Planon is meer dan een leverancier van een standaardpakketje.”

 

Kamps vult aan: “Wij worden ook gedwongen om steeds sneller met de ontwikkelingen mee te gaan. Doe je dat niet, dan word je links en rechts ingehaald. Als marktleider kijken andere bedrijven ook naar jou. Wij proberen continu voorop te blijven lopen om te laten zien dat wij de partij zijn die anderen inspireert.”

 

 

‘Dertig procent van de kantoorruimtes komt leeg te staan, schatten we in’

 

 

Agile werken

Kamps vindt het ook een pluspunt dat het bedrijf agile is. “Dat is in alle facetten van het bedrijf doorgevoerd. Onze development-afdeling werkt agile en zorgt ervoor dat er iedere maand een nieuwe versie van de software komt. Ook de HR-afdeling werkt agile. Wij hebben niet één keer per jaar een beoordelingsgesprek, maar we leveren en krijgen continu feedback. Planon is een flexibele en wendbare organisatie, omdat het geen verantwoording hoeft af te leggen aan externe stakeholders.

Inspiration Center

Om de relatie met de klanten nog verder te versterken heeft Planon het Inspiration Center in het leven geroepen, bij klanten ook wel bekend als Experience Center. “Onze consultants komen veel bij de klanten over de vloer, maar op een gegeven moment hebben wij onze klanten gevraagd om onze kant op te komen. Wij houden inspiratiesessies waarin wij klanten laten zien hoe onze producten eruit zien en werken. Om zo een beeld te geven van wat er in de toekomst staat te gebeuren op het gebied van facility management. Aan de andere kant laten wij ons ook inspireren door de ambities van onze klanten en dat nemen we mee in onze ontwikkeling. Het zijn proactieve sessies en het geeft een boost in de onderlinge relaties.”

 

 

 

 

 

Lucien Kamps:

“Wij hebben snel een
app uitgerold om vanuit
huis een kantoorplek
te reserveren.”


De beste partner zijn

Met het oog op de toekomst wil Guelen de positie als marktleider graag behouden. “Het bedrijf is enorm gegroeid en heeft meer IT-power opgebouwd. De stelling the winner takes it all geldt zondermeer voor de softwarebranche. Hyves kon het niet meer winnen toen Facebook eenmaal in Nederland was. Als grootste speler in de wereld hebben wij een voorsprong omdat we stabiliteit kunnen bieden. De positie van wereldmarktleider willen we de komende jaren overeind houden, zodat klanten de zekerheid hebben dat de software verder ontwikkeld wordt.”

 

“Wij streven ernaar om de beste innovatiepartner voor onze klanten te zijn. Als je dat volhoudt, dan blijven klanten jarenlang aan je verbonden. Shell is al dertig jaar onze klant en dat is ongekend in IT. De gemiddelde leeftijd van een IT-bedrijf is tussen de zeven en tien jaar. Daarna worden ze overgenomen, zijn ze verdwenen of kunnen ze de volgende technologieslag niet maken. Doordat we zo gespecialiseerd zijn, horen we in onze branche tot de top van de wereld.”

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Planon.

Soba - logo

planonsoftware.com/nl

Benieuwd naar de overige onderzoeksresultaten? Kik hier 

Planon

14/16
Loading ...