brand logo Arbo


Niels van den Berg, CleanJack

‘Als je ergens goed in wilt worden, moet je keuzes maken’

Als je een gebruiksaanwijzing nodig hebt, is je systeem te ingewikkeld. Dat stelt Niels van den Berg, oprichter en CEO van CleanJack dat automatiserings- en managementsystemen aan honderden schoonmaakbedrijven in maar liefst acht landen levert. “Samen met onze klanten maken we CleanJack. We vragen voortdurend feedback over onze systemen om ze naadloos aan te laten sluiten op het dagelijkse schoonmaakwerk.”

Lees verder

Interview_349

CleanJack is sinds 2007 actief in de schoonmaakbranche. Aanvankelijk werd software op maat gemaakt voor opdrachtgevers in verschillende branches. Toen oprichter Niels van den Berg in 2015 alle aandelen van CleanJack in handen kreeg, ging het roer om. De strategische keus werd gemaakt om zich 100 procent op de (internationale) schoonmaakindustrie te gaan richten. Geen slechte keuze blijkt nu. Inmiddels heeft CleanJack datacenters in Amsterdam, Moskou en Tokyo van waaruit schoonmaakbedrijven in acht landen worden bediend.

 

Volgens oprichter en CEO Niels van den Berg is het belangrijk om er steeds voor te zorgen dat de relatie met je klant goed blijft. Maar hoe word je een Partner of Choice? ”Ten eerste door dezelfde taal te spreken en de business van je klanten tot in de haarvaten te kennen. Ten tweede is het belangrijk dat je een relevant en doeltreffend product levert. Dat doen we onder meer met ons CleanJack-tijdregistratiesysteem speciaal voor schoonmaakbedrijven. Dit systeem is eenvoudig in gebruik en zorgt voor een betere kwaliteit van schoonmaakwerk, optimale procesbeheersing én kostenbeheersing. Schoonmaakbedrijven houden zo hun loonkosten onder controle.”

 

Ten slotte is het voor een goede samenwerking volgens hem belangrijk om de hoofdzaken van de bijzaken te scheiden en door topservice te bieden.

 

Taal van de klanten

Van den Berg licht deze drie belangrijke pijlers in de CleanJack-strategie graag toe. “We spreken precies dezelfde taal als onze klanten. Het geheim van CleanJack zit in de focus. De naam ‘CleanJack’ zegt het al: we richten ons alleen op schoonmaakbedrijven. De processen bij schoonmaakbedrijven en de gebruikte systemen kennen we tot in detail. Je begrijpt elkaar onmiddellijk en dat werkt ontzettend prettig. Een wijs man zei ooit: ‘Je kunt niet op iedere bruiloft dansen.’ Als je ergens écht goed in wilt worden, dan moet je keuzes maken en je specialiseren. Dat is precies wat we doen. Samen met honderden schoonmaakbedrijven over de hele wereld maken we CleanJack. Doordat CleanJack volledig vanuit de praktijk is ontwikkeld, sluit het naadloos aan bij het dagelijkse schoonmaakwerk.“

 

‘Schoonmaak is onze enige missie. De meeste klantrelaties gaan al vele jaren terug’

 

 

Geen gebruiksaanwijzing nodig

Dat het automatiseringssysteem van CleancJack eenvoud en flexibiliteit biedt, is volgens hem de sleutel tot succes. “Het is belangrijk dat klanten, bij het gebruik van een automatiseringssysteem, zoveel mogelijk zelf kunnen doen. Als je een gebruiksaanwijzing nodig hebt, is je software te ingewikkeld. Het moet intuïtief werken. Als je voor ieder wissewasje een consultant, helpdesk of software-ontwikkelaar nodig hebt, schiet het ook niet op. Een systeem moet in de eerste plaats gebruikersvriendelijk en overzichtelijk zijn.”

 

Veel softwarebedrijven geven volgens hem hoog op over het grote aantal functies en knoppen die zij geprogrammeerd hebben. Dat is bij CleanJack anders. “We concentreren ons op de kern van de (schoonmaak)zaak en houden de dingen overzichtelijk: plug & play. Het is voor iedereen begrijpelijk: voor een schoonmaker die de taal niet helemaal beheerst, voor een rayonleider die digibeet is, voor de administratie die snel de juiste facturatie- en verloningsinformatie nodig heeft en voor een directie die beslissingen wil nemen op basis van duidelijke informatie en harde feiten.”

 

Het systeem is bovendien flexibel inzetbaar in diverse branches. Een groot pluspunt, vindt Van den Berg. “Schoonmaakbedrijven willen geen aparte systemen voor hotelschoonmaak, onderwijs, kantoren, industriële schoonmaak enzovoort. Eén systeem moet qua schoonmaak overal aansluiten. Met de CleanJack API kunnen eenvoudig koppelingen met andere systemen worden gemaakt. Een mooi voorbeeld is de systeemkoppeling die CleanJack heeft met Nocore. De klant en medewerkersgegevens die in Nocore staan, staan ook automatisch in CleanJack. Dat scheelt schoonmaakbedrijven ontzettend veel tijd. De werktijdregistraties in CleanJack worden weer automatisch naar Nocore gestuurd. Het is een mooie samenwerking tussen twee schoonmaak-IT- specialisten.”

CleanJack_528

Niels van den Berg: “Goede communicatie is de smeerolie voor een prettige samenwerking.” 

 

24/7 bereikbaar

Voor Van den Berg staat het als een paal boven water: “Zonder een excellent service-apparaat kan geen enkel bedrijf een goede klantrelatie opbouwen en onderhouden. De CleanJack helpdesk is 24x7 telefonisch bereikbaar. Klanten krijgen direct iemand aan de telefoon, zonder vervelend keuzemenu. Tijdens kantooruren worden klanten direct geholpen, buiten kantooruren wordt een notitie gemaakt en worden klanten de eerstvolgende werkdag teruggebeld. Met het nieuwe serviceplan wordt alles helemaal makkelijk. Als een toestel stukgaat, wisselen we deze gewoon om, zonder gezeur.“

 

Uiteraard zijn er factoren die een goede klantrelatie kunnen verstoren, zegt Van den Berg. ““Een goede naam komt te voet en gaat te paard. Met goede informatie en communicatie kan je voorkomen dat de klantrelatie verstoord wordt. Maar waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Dit kan je nooit helemaal uitsluiten. Het mooie is wel dat een klantrelatie meestal sterker wordt als je een probleem eerlijk erkent en het daarna netjes oplost.”

 
Investeren in ontwikkeling

Wat de toegevoegde waarde van een leverancier is? Van Den Berg ziet CleanJack liever als een partner. “Schoonmaak is onze enige missie. De meeste klantrelaties gaan al vele jaren terug. Onze toegevoegde waarde is dat we als schoonmaakspecialist voortdurend doorinvesteren in de ontwikkeling van nog slimmere functies en innovaties voor schoonmaakbedrijven. Onze klanten profiteren zo altijd automatisch van de innovaties en verbeteringen die we samen voortdurend maken. Dat heb je niet als je zaken doet met een leverancier van software-ontwikkeluren en consultancy-uren.”

 

“Schoonmaakbedrijven die met CleanJack werken, kunnen bij verkooptrajecten en aanbestedingen écht het verschil maken. Ze hebben een streepje voor op concurrenten dankzij de efficiënte werkwijze en ultieme grip en controle op kwaliteit en kosten. Klanten van schoonmaakbedrijven die met CleanJack werken, weten zich verzekerd van een partner die zijn zaken uitstekend op orde heeft.

 
Feedback van klanten

Tips voor een goede samenwerking heeft Van den Berg zeker. “De samenwerking met onze klanten is altijd gericht op een partnership voor een langere periode. We willen niet ‘een product over de schutting gooien’, maar samen met onze klanten continu werken aan het steeds verder verbeteren van resultaten. We doen dit onder andere door voortdurend feedback van klanten te verzamelen over onze systemen. Die feedback analyseren we en prioriteren we: de meest gestelde vragen staan bovenaan de lijst. Samen met honderden schoonmaakbedrijven uit acht landen bouwen we zo continu door aan het allerbeste managementsysteem in de schoonmaakbranche. Functies worden generiek ontwikkeld. Dat betekent dat verbeteringen altijd automatisch voor alle CleanJack-klanten beschikbaar zijn. We brengen zo’n zes nieuwe releases per jaar. De updates zijn automatisch beschikbaar voor klanten doordat het systeem cloud-based is”.

 

Goede communicatie is uiteraard altijd de smeerolie voor een prettige samenwerking, erkent Van den Berg. “We doen niet aan opschepperij dat we alles kunnen. Beloftes over onhaalbare deadlines evenmin.”

 

Over drie jaar

CleanJack werkt nu voor schoonmaakbedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België, Australië, Zuid Afrika, Japan, Rusland en Nederland. “Het is onze ambitie om wereldmarktleider te zijn in deze specifieke product-marktcombinatie. Over drie jaar moet dat zich vertaald hebben in de aanwezigheid in meer dan vijftien landen. De stip op onze horizon is om meer dan één miljoen schoonmakers met CleanJack te laten werken. We zijn behoedzame ondernemers en geen cowboys. Heel gericht werken we naar ons doel.”

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met CleanJack.

Soba - logo

www.cleanjack.nl

Benieuwd naar de overige onderzoeksresultaten? Kik hier 

CleanJack

12/14
Loading ...