brand logo Arbo


Johannes Stalenburg, Ecolab

‘Water- en energieverbruik zijn minstens zo belangrijk als de kiloprijs’

Hoe kun je je als leverancier en producent van onder andere reinigingsmiddelen onderscheiden? Volgens Johannes Stalenburg, directeur van Ecolab Nederland, draait het eigenlijk maar om één ding: “Natuurlijk hebben we goede producten, maar het echte verschil zit hem in de toegevoegde waarde voor de klant.”

Lees verder

Interview_349

Wat is de doorslaggevende factor voor schoonmaakbedrijven en andere inkopers van reinigingsmiddelen om voor een bepaalde leverancier te kiezen? Goede producten? Een scherpe prijs? Volgens Stalenburg, al 33 jaar in verschillende functies en landen werkzaam bij Ecolab, is dat allebei uiteraard van belang, maar het toverwoord is ‘ondersteuning’. “De klant te allen tijde en op alle vlakken ondersteunen is enorm belangrijk. Zo voeg je waarde toe en dat is hoe je je kunt onderscheiden. Dat doe je niet alleen door maandelijks op locatie langs te gaan, maar bijvoorbeeld ook door het geven van trainingen, het delen van kennis en het nalopen van de processen. Gaat alles nog goed en waar zou het beter kunnen? Maar ook vooruitdenken en snel kunnen schakelen bij veranderingen zijn belangrijk.”

 

Stap extra zetten

Van een one-size-fits-all-aanpak is daarbij geen sprake. Wel van persoonlijke aandacht, oplossingen op maat en net dat stapje extra zetten, stelt Stalenburg. Of hij misschien een voorbeeld kan noemen? Absoluut. “Onlangs had een grote hotelketen driehonderd dispensers besteld. Ze hadden zelf al de metalen stands gebouwd waar die dispensers op moesten komen. De meeste leveranciers zouden die dispensers gewoon opsturen en het hotel er veel succes mee wensen. Maar wij zijn met vier mensen die kant op gegaan, hebben eerst onze driehonderd dispensers op hun stands gemonteerd en die vervolgens ook nog eens over 35 vestigingen verdeeld. Waar zie je dit soort service tegenwoordig nog?”

 

Liefdevolle misbruik

Ook voor het oplossen van problemen die niet product gerelateerd zijn, draaien de zogenoemde territory managers van Ecolab hun hand niet om. “Als er een probleem is bij de klant, worden wij vrijwel altijd als eerste gebeld. Dat werkt soms ook wel een beetje misbruik in de hand, maar dat zeg ik met liefde. Het is namelijk ook een compliment. Mensen weten nu eenmaal dat wij altijd komen en dat we niet weggaan voordat iets is opgelost. Het komt regelmatig voor dat onze mensen een vaatwasser of wasmachine weer aan de praat krijgen, terwijl dat uiteindelijk niets met onze eigen producten te maken heeft. Dat is ook service. Dat is toegevoegde waarde”, aldus Stalenburg.

 

 

‘Vanwege COVID-19 hebben we besloten om al onze informatie en kennis voor iedereen beschikbaar te stellen’

 

 

Kennis delen

Vooral in de huidige tijd, gekenmerkt door het coronavirus, merkt Stalenburg dat die ondersteuning extra wordt gewaardeerd. “Er is in korte tijd zoveel veranderd en wij willen onze klanten zoveel als mogelijk ondersteunen in de overgang naar de nieuwe situatie”, vertelt Stalenburg. Een van de manieren waarop Ecolab dat doet, is door het delen van kennis.

 

“Normaal gesproken delen we onze broninformatie alleen met klanten, omdat we natuurlijk niet willen dat dat in handen valt van de concurrentie. Maar vanwege COVID-19 hebben we besloten om al onze informatie en kennis op dit vlak voor iedereen beschikbaar te stellen. Klant of geen klant: op onze website is alles gratis te downloaden. Van heropeningsplannen en wandkaarten tot aan online checklists en het volledige bronnenportaal. Zodat iedereen daar zijn voordeel mee kan doen in de strijd tegen het virus, want dat is op dit moment het allerbelangrijkst.”

 

Praktische oplossingen

Ook komt Ecolab met diverse praktische oplossingen die schoonmaakbedrijven moeten helpen om naar ‘het nieuwe normaal’ te gaan. Zoals een stickerverwijderaar voor de vele vloerstickers die tegenwoordig in alle panden te vinden zijn vanwege het coronavirus. “Die moeten schoongemaakt worden, maar ook vervangen en verwijderd. Daar kan echt veel tijd in gaan zitten, terwijl schoonmaakbedrijven die tijd vaak niet hebben.”

 

Of, aangezien het vloerenseizoen weer voor de deur staat, een speciale polymeer. Stalenburg: “Door het coronavirus worden er veel meer handdesinfectiemiddelen gebruikt. Vaak zit daar een hoog alcoholpercentage in. Die middelen, mét dat alcohol erin, komen ook op de vloer terecht. Dat is hartstikke slecht voor die vloer en op den duur gaat dat aanzienlijke schade geven. Daarom zijn wij nu druk bezig met een speciale polymeer met een hoge alcoholbestendigheid. Zodat de vloeren beter beschermd zijn en langer meegaan.”

 

 

 

 

 

 

 

Johannes Stalenburg:

“Bij tenders worden
niet altijd de juiste
inkoopvragen gesteld.”

Water, energie en tijd besparen

Een andere manier waarop Ecolab waarde voor haar klanten wil toevoegen, is door schoonmaakbedrijven te helpen efficiënter te werken. “De kosten voor het reinigen van een vierkante meter zit niet alleen in de prijs van het reinigingsproduct, maar ook in het verbruik van water en energie en in tijd. Door dat te reduceren, bespaar je onder aan de streep enorm veel. Dat zit hem bijvoorbeeld in het juist afstellen van machines, maar ook met name in de processen. Daar trainen wij dan ook op: het effectiever en efficiënter maken van die reinigingsprocessen. Waar kan ik water, energie en tijd besparen zonder dat dat ten koste gaat van het resultaat?” Zo vertelt Stalenburg over een hotel waarmee Ecolab samen de processen strak heeft ingericht. Met als resultaat? Housekeepers die tot wel 20 procent minder tijd nodig hebben voor het schoonmaken van een kamer.

 

Duurzaamheid op de agenda

Het besparen van water en energie scheelt niet alleen geld, maar is ook milieubewust. Duurzaamheid en sustainability komen overal steeds hoger op de agenda te staan. Bij schoonmaakbedrijven zelf, maar ook bij hun opdrachtgevers. “Wij kunnen een bijdrage leveren aan mvo-doelstellingen, onder andere doordat we vol inzetten op waterreductie. Niet alleen bij de klant, maar ook bij onszelf. Zo zijn al onze producten solid verpakt en wordt het pas bij de klant gemengd met water. Dat scheelt veel in het transport: we hoeven immers niet meer onnodig water te vervoeren”, vertelt Stalenburg.

 

Het totale plaatje

Stalenburg merkt op dat bedrijven dat totaalplaatje nog wel eens uit het oog verliezen. “Sommige klanten zien ons als een duurdere premium-aanbieder, maar dat komt vaak doordat zij de toegevoegde waarde niet zien. Ze kijken dan niet verder dan de prijs van een product op de website en realiseren zich niet dat ze onder de streep waarschijnlijk goedkoper uit zijn.”

 

Bij tenders levert dat ook nog wel eens moeilijkheden op. “Dan wordt er alleen maar gevraagd naar de kiloprijs. Dan staan we 1-0 achter en dat is onterecht. Er worden dan niet de juiste inkoopvragen gesteld, want het verbruik van water en energie is minstens net zo belangrijk. Er zijn altijd goedkopere middelen. Je kunt bij wijze van spreken ook naar de bouwmarkt gaan en daar spotgoedkope reinigingsproducten halen. Daar gaat het niet zozeer om. Want naast die kiloprijs, zijn het uiteindelijk ook de kosten van energie- en waterverbruik die bepalen wat je onder aan de streep betaalt.  

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Ecolab.

Soba - logo

www.ecolab.com

Benieuwd naar de overige onderzoeksresultaten? Kik hier 

Ecolab

7/15
Loading ...