brand logo Arbo


Voorwoord

Met wie doe je het liefste zaken?

Met welke aanbieders doet je als schoonmaakondernemer het liefst zaken? Vooralsnog was dat vooral giswerk, maar nu hebben we het antwoord. Maar liefst 292 schoonmaakprofessionals vulden in welke zakenpartners ze als hun favorieten zien. Daardoor ontstond een prachtig beeld van de markt in ons Partner of Choice-onderzoek. 

Lees verder


Onderzoek_344

Ronald Bruins
Hoofdredacteur Service Management
ronaldbruins@vakmedianet.nl

Totaalbeleving

Wie is top of mind en waar koop je graag? Wie heeft nog een wereld te winnen aan bekendheid in de schoonmaakbranche? In dit digitale magazine leer je daar meer over. Naast de resultaten van het onderzoek, biedt het digimagazine ook twee artikelen die min of meer de stand van zaken weergeven in de schoonmaakmarkt. Zo is van ‘alleen’ schoonmaken vaak geen sprake meer, maar gaat het voor opdrachtgevers naar een totaalbeleving op maat. Uiteraard gaan we daarbij ook in op de gevolgen van de coronacrisis, want die zorgt voor veel onzekerheden. Duidelijk is wel dat samenwerking over ketens heen en datagedreven schoonmaak een vlucht gaan namen. Daar zijn de schoonmaakbedrijven die wij spraken het over eens.  

 

Robots ondersteunen

Verderop in dit magazine wordt dat nog eens bevestigd door Joost van Bommel, algemeen directeur van facilitair adviesbureau SMC Group. Schoonmaken blijft mensenwerk, maar mensen kunnen natuurlijk wel worden ondersteund. Een sterk voorbeeld daarvan is de Lionsbot uit Singapore, die tijdens de online Interclean als categoriewinnaar voor de Amsterdam Innovation Award werd gehuldigd. Een robot met menselijke trekjes. Maar ook de Whiz, een robotstofzuiger voor professioneel gebruik, van fabrikant ICE mogen we niet onvermeld laten. Kortom, digitalisering en robotisering zetten volop door.  

 

Uniek overzicht

Dit magazine geeft jou een duidelijk overzicht van partners waar schoonmaakondernemers wel of niet mee in zee gaan. Dat mag dan meteen een uniek beeld genoemd worden, want in de schoonmaakmarkt is een dergelijk overzicht nog nergens geboden. Als Service Management gaan we dit onderzoek elk jaar herhalen. Doordat we dat doen, brengen we elke keer de ontwikkelingen in de markt in beeld. Zijn de uitdagers van vandaag de winnaars van morgen? Volgend jaar informeren we je weer…

Voorwoord

3/14
Loading ...